Drodzy forumowicze!
Oddajemy Wam do dyspozycji forum na nowym silniku. Nie wszystko jeszcze może działać poprawnie, więc uzbrójcie się w odrobinę cierpliwości. Wszystkie zauważone błędy lub uwagi do działania forum, zgłaszajcie do Administracji Forum.
Serdecznie zapraszamy do korzystania.
Administracja Forum

DIY - Sterowanie lusterek z podświetlanym napisem "Mirror"

Najczęściej zadawane pytania użytkowników USDM Accorda 6gen
Awatar użytkownika
Piter
Posty: 398
Rejestracja: 10 wrz 2014 12:49
Auto: CG4 i BA2
silnik: F20B7, B20A1
Lokalizacja: Warszawa

DIY - Sterowanie lusterek z podświetlanym napisem "Mirror"

Post autor: Piter »

Siema!

Wiem, że ten temat przewinął się na forum - sam nawet na niego trafiłem próbując się czegoś dowiedzieć. Niemniej jednak uważam, że nie został on dostatecznie wyczerpany i brakuje w nim wielu istotnych informacji. Wykonując tą modyfikację u siebie w Accordzie okazało się, że nie jest to aż takie "hop-siup" jak mi się początkowo wydawało, dlatego postanowiłem opisać w odrębnym temacie dla potomnych co i jak należy zrobić.

Mam nadzieję, iż moderatorzy spojrzą na ten temat łaskawym okiem. Myślę, że pozwoli on przyszłym "moderom" na uniknięcie paru problemów, które napotkałem i musiałem im stawić czoła, aby cieszyć się podświetlonym napisem "mirror" na przycisku od regulacji lusterek ;)

1. Do czego służy ten ten mod?

W zasadzie... dla przyjemności, bajeru i daje "fun" skrzywionym osobnikom (czyli takim jak Ja). Od małego liftu (bo podobno w przedlifcie nie) Honda sprezentowała nam podświetlenie przycisków od podnoszenia szyb. Niestety, znajdujący się obok panel lusterek, w żaden sposób podświetlony nie jest. Wykonanie tej modyfikacji polega na wymianie przycisku na taki, który ma podświetlany przycisk "mirror".

2. Co potrzebujemy?

-panel regulacji lusterek z Hondy Civic 7 generacji z przyciskiem od podgrzewania lusterek.
-kostkę z fragmentem przewodów do tegoż przycisku

Ze zdobyciem samego przycisku nie powinno być większych problemów - jest tego sporo na serwisach aukcyjnych w różnej cenie od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jest jednak jedna rzecz, na którą należy zwrócić uwagę - w Civicu najwyraźniej występowały dwa kolory podświetlenia - zielonkawo/niebieski jak w Accordzie oraz pomarańczowy - także przycisk występuje w dwóch wariantach widocznych poniżej:
DSC_1034.JPG
Ten przycisk, który ma żółtą nalepkę ma pomarańczowe podświetlenie, zaś ten z białą - zielonkawo/niebieskie. Warto na to zwrócić uwagę kupując, ponieważ sprzedawcy często nie wiedzą co sprzedają. Same przyciski są identyczne elektrycznie, a o kolorze podświetlenia decyduje kapturek nałożony na żarówkę - także jeśli ktoś ma taki kapturek luzem - nie trzeba się przejmować przy zakupie, można go podmienić. Żaróweczka to typowa "hondowska" bezcokołowa z wąsami ok. 3 na 7 milimetrów o mocy 50mA przy 14V.

Przed montażem przycisku warto sprawdzić czy podświetlenie działa - w większości przypadków żaróweczka jest przepalona. Ja kupiłem dwa takie przyciski i w obu nie świeciła. Do wymiany żarówki konieczne jest rozebranie panelu oraz lutownica, ponieważ żaróweczka jest przylutowana bezpośrednio do płytki.

Samo rozebranie jest niby łatwe, są w sumie cztery zaczepy, ale... powiem Wam tak. Rozebrałem obydwa przycisku - no i z obu została mi jakaś miedziana blaszka. Za Chiny Ludowe nie wiem od czego ona jest... najbardziej stawiam na przycisk od podgrzewania lusterek, ale nie umiałem jej dopasować i ostatecznie odpuściłem. Finalnie wszystko i tak działa poprawnie nawet bez niej. Zatem... po co się przejmować :D

Warto też zwrócić uwagę na kolor przycisku - ten oznaczony NH167L (widać na "nalypkach") pasuje idealnie do Accorda - piszę o tym, ponieważ występowały również inne wersje kolorystyczne w Civicu.

No dobra :D

O ile zakup samego przycisku jest banalnie prosty, to nieco więcej komplikacji może stanowić nabycie kostki od tego przycisku z fragmentem wiązki - większość handlarzy częściami jej nie posiada. Tego polecam szukać u ludzi, którzy rozbierają Hondy na części bądź... nie wiem przez jakieś forum Civica? (choć i tak wyjdzie na to samo).

Kostka z fragmentem kabli od Civica jest absolutnie niezbędna ponieważ różni się znacząco od tej w Accordzie, ale o tym później ;)

3. Czego więcej potrzeba?

Poza panelem lusterek z Civica z kostką i wiązką będzie potrzeba:

-śrubokrętu krzyżakowego i płaskiego
-lutownicy i cyny
-igły - takiej do szycia, nie do dawania sobie w żyłę ;)
-izolacji termokurczliwej bądź taśmy izolacyjnej
-jakiegoś noża itp.
-trochę czasu
-dach nad głową coby się na łeb deszcz nie lał...

O czymś zapomniałem?

A... faktycznie... no i Accorda Coupe - oczywiście :D

4. Jak się za to zabrać?

Teoretycznie panel lusterek powinien dać się wyjąć bez rozbierania czegokolwiek - ma w dolnej części wąskie podcięcie, w które można włożyć jakiś cienki nożyk i go wydłubać. Mi się to niestety nie udało, wolałem zdjąć cały boczek drzwi - to dość prosta czynność, która nie zajmuje wiele czasu.

Zastanawiam się - nie jestem pewien - na ile byłby swobodny dostęp do kostki od panelu lusterek, jeśli udałoby się wydłubać ten panel lusterek bez rozbierania drzwi. Szczerze? Nie wiem :D Sam demontaż boczka zaś jest bardzo szybki i przyjemny, więc... dość tych retardacji i do dzieła :D

Zdejmujemy boczek drzwi.
DSC_1035.JPG
W tym celu:
-odkręcamy śruby A oraz B. Śruba B jest pod zaślepką.
-zdejmujemy panel C - jest na dwóch zatrzaskach, zaczynamy od części bliżej szyby
-wypinamy dolne spinki boczka ciągnąć za niego wzdłuż dolnej krawędzi zaczynając od lewego dolnego rogu - D.
-łapiemy za plastikową obudowę klamki i przesuwamy ją w kierunku przodu auta. Jest na trzech zaczepach

Następnie, kiedy boczek już będzie od dołu lużny musimy wsadziś pod niego łapę i rozpiąć elektrykę:
-od lampki "courtesy light"
-od lampki "security"

Kolejnym krokiem jest uniesienie boczka drzwi ku górze, przepchnięcie klamki wewnętrzej z obudową przez otwór w boczku drzwi i wtedy pozostanie tylko rozpięcie kostek od:
-podnoszenia szyb
-blokady sterowania prawej szyby
-panelu regulacji lusterek

Voila. Boczek zdjęty ;)

5. Modyfikacja kostki od panelu lusterek

Jak już wspomniałem kostka od Accorda różni się od tej w Civicu. Po pierwsze ma 10 pinów, a nie 13 jak ta druga - same piny zaś zą znacznie większe. Niestety. Myślałem, że będzie prościej i wystarczy przełożyć piny z jednej kostki do drugiej, a tutaj zonk :) Nie jest to kompatybilne, więc kiedy skoro życie rzuca kłody pod nogi zbudujmy z nich schody ;)

Postępowanie może być różnorakie - możecie ponacinać kable wiązki Accorda i wlutować kabelki od kostki Civica... ja wybrałem inny wariant i postanowiłem wypiąć piny z kostki Accorda i właśnie do nich przylutować nową wiązkę. Lepiej-gorzej, nie wiem - ja tą drogę wybrałem i ją opiszę.

Wypięcie pinów z kostki Accorda jest dość proste. Potrzeba najpierw płaskim śrubokrętem podważyć ją od strony przewodów, a następnie wyciągnąć. Uzyskamy efekt jak poniżej:
DSC_1041.JPG
A następnie od strony pinów podważyć je igłą i wyciągnąć delikatnie ciągnąc za przewody.

Kolejnym krokiem jest dolutowanie wiązki od Civica do tych pinów. Należy to zrobić według poniższego schematu - bez wnikania co jest od czego. Kolor do koloru i tyle ;) Opisy kolorów są angielskimi akronimami, ale mam nadzieję, że nikogo to nie urazi - w razie czego w globalnej sieci jest mnóstwo opisów tych oznaczeń barw. No chyba, że ktoś jest daltonistą, wtedy sorry - smuteczek :D
DSC_1054.JPG
To co widzicie to mój rysunek kostek patrząc od strony przewodów. Na górze rysunku jest oryginalna kostka od Accorda, po środku - fabryczny układ kostki Civica, a u dołu - zmodyfikowana kostka Civica z uwzględnieniem przewodów z wiązki Accorda.

Tak naprawdę kostka Civica ma tylko dwa przewody więcej - zasilanie oraz masa podświetlenia przycisku. Masę trzeba połączyć z przewodem masy Accorda, a podświetlenie z jednym z dwóch przewodów zasilających (żółte z czarnym paskiem w instalacji Accorda). Wszystko to na moim rysunku widzicie.

Zasilania są dwa - jedno od regulacji lusterek, drugie od podgrzewania. Na obu pojawia się zasilanie "po stacyjce". Ja połączyłem się z pinem "C" - przy rozruchu nie ma tam zasilania i podświetlanie "mirror" przy uruchamianiu auta na moment gaśnie. Nie wiem jak w przypadku pinu "A" - tego nie sprawdzałem.

Reszta przewodów jest "toczka w toczkę" taka sama, jedynie kolory się różnią.

Trzeba to polutować, zaizolować (ja użyłem termokurczy) i tyle.

Finalnie u mnie wygląda to tak:
DSC_1051.JPG
6. Wymiana przycisku

Mając zdjęty boczek wymiana przycisku jest banalnie prosta. Wystarczy płaskim śrubokrętem podważyć blaszaną zapadkę i go wydobyć, a w puste miejsce wcisnać nowy. Zauważyłem, że ten przycisk od Civica ma nieco inną blaszkę i nie do końca idealnie się zaczepił. Być może można pokombinować z podmianą owej blaszki - w Civicu jest bardzo prosto ją wyjąć, nieco gorzej z przyciskiem od Accorda. To w sumie detal, ja się tym nie przejąłem, ale dla porządku wspominam o tym.

7. Poskładanie wszystkiego z powrotem.

Wykonujemy w odwrotnej kolejności - czyli:

-montaż boczka zaczynamy od góry
-podłączamy kostki od panelu szyb/lusterek
-przekładamy klamkę wraz z jej obudową
-podłączamy wiązki od "courtesy light" oraz "security"
-zapinamy spinki boczka
-montujemy zaślepkę lusterka
-przykręcamy dwie śrubki
-zakładamy zaślepkę śrubki od klamki (o ile się nie połamała jak u mnie :D)

8. Mod wykonany

Cieszymy się podświetlonym napisem "mirror". Mi całość zajęła ok. godziny czasu. Koszt całkowity - ok. 70 złotych, ale tylko dlatego, że musiałem kupić dwa przyciski. Pierwszy udało się nabyć wraz z wiązką, ale miał pomarańczowe podświetlenie, a dopiero drugi miał zielonkawo/niebieskie. Tak czy siak - oba miały przepaloną żarówkę i musiałem nabyć nową. Niestety moja jest nieco mocniejsza niż oryginalne 50mA i to robi wyraźną różnicę, ponieważ świeci zbyt jasno. Zaznaczam też, że nie wiem czy fabryczna żarówka 50mA z panelu Civica odpowiada natężeniu świecenia w Accordzie, tu już trzeba poeksperymentować - ja mam plan jeszcze się pochylić nad doborem amperażu, ale to w późniejszym czasie.

Mam nadzieję, że komuś się mój opis przyda oraz że wyczerpałem ostatecznie temat ;)

Pozdrawiam,

Piter :)
Awatar użytkownika
QuicksilveR
Administrator
Posty: 2092
Rejestracja: 17 cze 2010 12:31
Auto: Honda Accord Coupe
silnik: 3.0 V6
Lokalizacja: Pruszków WPR

Re: DIY - Sterowanie lusterek z podświetlanym napisem "Mirro

Post autor: QuicksilveR »

Przeniosłem do FAQ, bo to bardzo dobry poradnik. Gratuluję zacięcia i dzięki za porządny opis!
A do dyskusji zapraszam >>>TU<<<
Honda Accord Coupe 2.0 (CG4) 1998 [rozbita, sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 2001 [sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 1999 [była, ale się spaliła/sprzedana]
Honda Accord Coupe 3.0 V6 (CG2) 2001
Zablokowany