Jako że robiłem regulację zaworów silnika przy okazji wpadłem na pomysł by posprawdzać elektrozawory skrzyni. Przy gwałtownym ruszaniu i ciągłym przyśpieszaniu czuć szarpnięcie na starcie i prawdopodobnie przy zmianie z 1 na 2, gdy tuż przed zmianą biegu odpuszczam gaz i za chwilę dociskam (jakbym zmieniał bieg w manualu) to zmienia bez szarpnięcia. Czuć też czasem delikatne szarpnięcie przy wrzucaniu 3 na 4. Z informacji które znalazłem za te biegi odpowiada zawór z czarną wtyczką "B".
Wszędzie piszą o testowaniu zaworów, ale metody typu sprawdzenie rezystancji cewki, czy sam fakt że zawór "klika" raczej wiele nie mówią, bo nie sprawdzają podstawowej funkcji zaworu, czyli przełączania obwodów hydraulicznych, prawie każdy film na YT wygląda tak samo i nic nie daje jeżeli zawór nie jest totalnie uszkodzony, rozbieranie czyszczenie czystego zaworu i tyle.
Postanowiłem pójść krok dalej i zrobić testy szczelności przy pomocy powietrza, z moich objawów wynikało by że przyczyną może być zawór "B" niestety ale ze względu na kształt kanałów jest on dosyć niewygodny do przetestowania, zająłem się więc zaworem A.
Do testu użyłem węża gumowego 10 mm i aparatu "gębowego"
wdmuchując powietrze do wlotu oznaczonego na obrazku, jednocześnie zatykając palcem wylot, test robiłem w pozycjach spoczynkowych. Już przy niewielkim ciśnieniu powietrze ucieka przez zaznaczone otwory, gdy zawór leży i zalejemy je ATF jest to dobrze widoczne (przy użyciu zmywacza do hamulców robi się wręcz piana) Po zasileniu elektromagnesu A przelot jest zgodny z kierunkiem w jakim uciekało powietrze, dlatego mam podejrzenia graniczące z pewnością że zawór jest zużyty, bo to raczej zawór odcinający, dodatkowo na trzpieniu widać w zakresie ruchu delikatnie zmatowioną powierzchnię. Podejrzewam że już nie wiele da się z tym zrobić, ale kto wie, do płyt zaworowych są nadwymiarowe trzpienie, tutaj pewnie tylko wymiana całości?
EDIT: sprawdziłem też zawór B, dokładnie tak samo przepuszcza...
Teraz Pytania:
1. Czy ktoś z was wykręcał śruby regulacji ciśnienia na końcach zaworu (dziwny pięciokątny imbus) czuć że jest tam sprężyna, ale czy da się tamtędy wysunąć trzpień zaworu?
2. Czy te chińskie zawory których jest pełno w cenie około 200-250zł z Aliexpress faktycznie są takie złe? Część z nich wygląda jak wypiaskowane oryginały inne jak by były plastikowe. Czym się różnią w działaniu od oryginału, niby szarpie coś ale od razu czy po jakimś czasie? co z nimi, nie są szczelne czy jak?
3. Czy orientujecie się czy sitka w rurkach są za czy przed zaworami, parząc na kierunek przepływu ATF (czy one filtrują to co się wyciera w zaworze, czy to co do niego dopływa?)
4. Czy ten zawór pasuje od Accorda VI 1.8? mam Acorda VI CG2 Coupe V6, niby numery i wygląd podobne ale nie mam pewności